Ahad, 11 April 2010

Ulasan Perlawanan Akhir Piala FA

Kelihatan Rahman dan Kamarul begitu asyik
menonton perlawanan akhir yang menarik.

Final perlawanan bolasepak peringkat Daerah Kuala Muda/ Yan
pada tahun 1986 di padang SMK Merbok antara SMI dengan
SMS Sultan Muhammad Jiwa berkesudahan dengan jaringan 7-4.



Semalam aku tak masuk stadium sebab sampai lewat kesana jadi aku terus pi pekena nasi beriani di Bangi (JM Beriani). Nasib baik kedai tu ada tayang bola dan menengeklah aku didalam kedai tersebut. Semasa dalam perjalanan ke stadium pada jam 7.30 sahabat aku Habib Karim dah pun masuk stadium tapi itu janji dia dengan aku kalau lewat lebih dari masa tu kira burnla tiket.

Aku suruh memba yang bawa kereta cari siaran didalam radio kut2 ada tapi langsung tak siar. Ok telepon Habib dan SMS Zaid tanya kedudukan terkini masih lagi 0-0. Lega rasanya tapi masa tu dah main 15 minit.

Sampai separuh masa pertama tamat, kedudukan sudah seri 1-1. Hasil jaringan pada minit ke 27 dan 6 minit kemudian. Itu satu bab tetapi kesempatan yang sempat aku tengok ialah kira-kira 20 minit sebelum tamat masa sebenar hinggalah tamat sepakan penalti. Peluang terbaik Negeri Sembilan tiba pada minit 87 apabila mendapat bola dengan hanya berdepan dengan 2 pertahanan Kedah. sepatutnya status beliau sebagai penyerang kebangsaan sudah tentu tiada masalah dengan situasi tersebut. Beliau hanya perlu mengelecek dua orang pemain tersebut terlebih dahulu sebelum merembat kedalam gol.

Ini kemungkinan beliau gugup atau tiada idea untuk menjaringkan gol tersebut. Itulan standard penyerang kebangsaan zaman sekarang seolah-olah tiada kualiti dan bakat. Aku pernah lalu situasi begitu pada 1980, itu kelayakan Olimpik ke Moscow di Kuala Lumpur. Masa itu final antara dua seteru kuat Asia yakni Malaysia dan Korea Selatan. Dalam perlawanan akhir pengulasnya ialah Jamaluddin Alias. Berlangsung di Stadium Merdeka, tempat keramat skuad Malaysia sejak 1957 hinggalah sebelum stadium Bukit Jalil dibina.

Bola yang dihantar oleh Shukur Salleh terus kekaki Hassan Sani dan meluru bagai peluru Hassan mengelecek beberapa pemain Korea Selatan sebelum diumpan kepada James Wong. James dengan golekan maut berdaya mengelirukan 2 orang pertahanan Korea Selatan sebelum merembat masuk kegawang lawan. Kedudukan terus berubah menjadi 2-1 kira-kira 4 minit perlawanan akan ditamatkan. Sebelum ini gol pertama Malaysia dijaringkan oleh Bakri Ibni sebelum disamakan oleh pasukan lawan.

Dengan daya kreatif Hassan membawa bola dari tengah dan mengelecek beberapa pemain Korea sehingga pengulas perlawanan Jamaluddin Alias meneriak ' Hassan cucuk Hassan cucuk Hassan dan Hassan kepada James'. Itulah kreatifnya penyerang waktu dahulu dengan daya usaha sendiri mencipta gol tanpa membuat rembatan dari jarak jauh.

Kedudukan sama seperti Zakuan pada malam tersebut dimana selepas beliau menerima bola terus mencari ruang sedikit dan merembat dikawasan yang sudah ditutup atau dibaca oleh pemain lawan. itu namanya apa sebegitu. Masih ingat lagi ketika Malaysia mengadakan persahabatan dengan Arsenal di Kuala Lumpur, aruah Dato' Mokhtar mengelecek beberapa pemain Arsenal dari kawasan sendiri hinggalah menjaringkan gol. Cuba lihat youtube kalau anda kurang pasti.

Sepanjang 30 minit masa tambahan, pemain sudah pun keletihan dan kurang menyengat cuma semua mengharapkan perlawanan tamat dengan sepakan penalti. Ternyata niat mereka terkabul dimana sebanyak 7 sepakan penalti dan hanya memenangkan Negeri Sembilan.

Aku nampak puncanya bermula dari Helmi, apabila beliau terlalu yakin dengan kemenangan apabila sebelum itu sepakan dari pasukan N9 (Aidil) melambung tinggi. Apabila Helimi mengambil giliran untuk menyepak, beliau seolah-olah merasakan Kedah akan menang lagi Piala FA dengan senyum sinis kepada lawan, menepuk-nepuk dada seolah2 memberitahu lawan bahawa Kedah akan menang.

Terlalu yakin akan menang, Helmi terus melambung bola tinggi keatas tiang gol sedangkan penjaga gol sudah tertewas disebelah arah kanan. Mat Sabree Abu sudah keletihan dan bercelaru arah mahu memasukkan bola dalam gol. Aku rasa Sabree ni semasa hendak membuat sepakan penalti belaiu kehilangan arah bola sebelah mana mahu memasukkan bola. Semasa berlari untuk menyepak bola, fikiran atau tumpuan beliau jadi kacau samada hendak menyepak kekiri atau kanan.

Tiba dibola dengan lemahnya beliau menyepak lembut bola kearah kanan tiang gol lawan. Lalu penjaga gol Negeri Sembilan pun membaca arah bola tersebut dan menepisnya, maka menanglah kali kedua Piala FA sejak 2003.

Syabas kepada kedua-dua pasukan yang berjaya mempamerkan mutu permainan yang baik dan kepada Kedah cuba lagi pada final Piala Malaysia nanti. Seperti kata Yusrin melalui smsnya, Kedah tiada penyudah dan perlu mencari penyerang (beli penyerang) tetapi aku balas tak payahla, kita cari pada kejohanan Piala MB nanti. Tentu ada sebutir penyerang atau pemain berbakat yang bakal dicungkil dari kejohanan yang bakal berlangsung pada bulan Mei nanti.

Biar Jasa Jadi Kenangan akan aku ingat sampai bila-bila kerana ia adalah ilham aruah Dato' Paduka Ahmad Basri bin Mohd. Akil.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan