Sabtu, 17 April 2010

Cantiknya Gunung Jerai






Sedar atau tidak aset negeri yang bernilai tinggi rupanya ada didepan mata. Hari-hari melewati kawa4san tersebut tanpa memandang ianya satu khazanah yang amat bernilai. Keluasan hutan Gunung Jerai melebihi 8,640 hektar..

Bayangkan isipadu balak dikawasan hutan simpan tersebut dianggarkan berjumlah 691,200 meter padu dan jika mengikut harga pasaran sekarang adalah dianggarkan secara purata iaitu RM500.00/m3 maka jumlah RM380,160,000.00 (anggaran kasar). Ini kiraan cuma dibuat secara purata jika diteliti betul-betul jumlah itu melebihi mungkin lebih dari itu.

Harga kayu sekarang sedang meningkat contohnya jika harga balau pada tahun 2005 berkisar sekitar RM925.00/m3 dan pada tahun 2009 harga tersebut telah menjadi RM1,835.00/m3. Perbezaan peningkatan harga tersebut melebihi 97% menandakan permintaan kayu sangatlah tinggi. Satu lagi contoh kayu balak seperti Cengal, kenaikkan harga sehingga 2009 menjadi RM2,290 dari RM1,268 pada tahun 2005 adalah sangat memberansangkan. Andaikata 25% hutan Gunung Jerai dipenuhi dengan kayu cengal, jadi hasilnya dianggarkan sejumlah RM 355,637,000.00.

Amat menakjubkan diusahakan tetapi memandangkan ia telah digazet sebagai Hutan Simpan Kekal Bermutu Tinggi, jadi peranan yang dimainkan oleh Jabatan Hutan patut dipuji. Satu perkara yang harus diambil kira ialah semua data-data tersebut hendaklah ditolak dengan 30% sebagai zon keselamatan seperti pokok-pokok mati, kawasan curam dan berbatu dan kawasan perairan.

Ada orang berkata bancian yang dijalankan oleh pihak jabatan hutan tidak tepat dan data mereka tidak boleh dipercayai. Perkataan beliau itu masih tergiang-giang lagi macam baru semalam berlalu. Apakah beliau pernah pergi membuat lawatan bersama-sama pasukan bancian. Apa yang dikesalkan kerana fitnah ini tidak betul. Saya berani bercakap kerana mempunyai bukti akan kata-kata tersebut.

Berbalik kepada hasil negeri melalui perhutanan, keluasan hutan yang digazetkan sebagai Hutan Simpan dan Hutan Tadahan Air adalah seluas 121,904 hektar dan dengan perwartaan tersebut negeri kehilangan hasil anggaran sejumlam RM3 billion kerana kawasan tersebut tidak boleh ditebang balak. Jadi eloklah kerajaan pusat membayar pampasan kepada kerajaan negeri atas pengorbanan tersebut.

Keluasan sebenar Negeri Kedah adalah 942,600 hektar dan lebih daripada 36% masih berhutan dan dianggarkan berjumlah 339,336 hektar. Dari jumlah keluasan yang berbaki boleh dikatakan kesusutan jumlah keluasan hutan di negeri Kedah sudah mencapai tahap perlu berjaga-jaga. Dengan sistem kouta yang diamalkan oleh pemerintah negeri, adalah satu jalan selamat dalam usaha mengekalkan kestabilan hutan.

Contohnya sistem kouta ini dimestikan pada setiap tahun kerajaan negeri akan meluluskan lebih kurang 1,000 hektar kawasan Hutan Dara untuk diusahakan. Dan dari jumlah tersebut, ianya diagih-agihkan kepada pengusaha yang berjaya dan setelah selesai 1,000 hektar yang diusahakan itu, maka tiada lagi tender yang dikeluarkan pada tahun berkenaan sehinggalah beralih tahun barulah dibenarkan dibuka semula. Jika sistem ini diamalkan dengan jayanya, keresahan akibat dari kerakusan kita mengusahakan balak akan selesai.

Berbalik kepada tajuk utama ruangan ini ialah keindahan Gunung Jerai, jika diperhatikan dari jarak 40 km dari gunung, kita akan merasakan ianya puncak tertinggi dalam negeri Kedah tetapi sebenarnya tidak kerana puncak Gunung Bintang yang berada disempadan negeri Perak dan Kedah. Anggaran ketinggian puncak Gunung Bintang ialah 1,838 meter. Sebenarnya perkara ini kurang diberi perhatian kerana kedudukan istimewa Gunung Jerai.

Sebenarnya mengikut cerita lampau, Gunung Jerai ini pada suatu ketika dahulu adalah sebuah pulau bernama Pulau Serai dan lama-kelamaan ianya bercantum dengan tanah besar. Menjadi panduan kepada kapal-kapal yang hendak memasuki Lembah Bujang atas urusan perniagaan sejak kurun ke 5 Masihi hinggalah kurun ke 13M.

Bersambung...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan