Selasa, 6 April 2010

Stesen Keretapi Ipoh





Ipoh merupakan antara bandaraya awal yang pesat membangun sewaktu zaman bijih timah bermaharajalela. Pihak Inggeris sedar bahawa pengangkutan darat terutamanya keretapi adalah paling baik dan pada tahun 1885, landasan keretapi pertama dibina dan dihubungkan antara Port Weld (Kuala Sepatang) dan Taiping.

Sejurus kemudian landasan antara Ipoh dan Taiping disambungkan seterusnya hinggalah selesai dari utara hinggalah ke Tanjung Pagar di Singapura. Aku cukup sinonim dengan keretapi kerana membesar ditepi landasan keretapi. Sejak dilahirkan di Bukit Pinang juga ditepi landasan keretapi hinggalah hari ini aku masih setia dengan pengangkutan darat tertua di Malaysia.

Sebenarnya apa yang ingin aku ceritakan ialah kira-kira 20 tahun lalu pada 1991 berlaku kepada seorang sahabat aku bernama Shamsul Hisham. Pemuda kacak dari Air Merbau, Jasin dan pernah tinggal di Taiping hingga tingkatan 3 dan mengikut ayahnya bertugas sebagai anggota polis disana. Beliau cukup sayang dengan bandar Taiping sehingga kini.

Sewaktu kami mengadakan lawatan panjang semasa kursus perhutanan dahulu, kami berkhemah di Air Terjun Ulu Kinta. Setiap malam Sabtu, pasar malam diadakan dikawasan tersebut dan kami mengambil kesempatan untuk mencari keperluan perkhemahan.

Suatu malam, aku, Samsul dan Azmi Sentewong keluar ke pasar malam dengan menaiki bas. Setibanya dipasar malam, kami tidak turun dan terus ke Ipoh. Si Samsul beria-ia sangat hendak pulang ke Melaka pada malam tersebut. Jadi kami pun ke Stesen Keretapi Ipoh untuk membeli tiket ke Kuala Lumpur. Mujurlah malam tersebut tiket masih banyak belum terjual. Keretapi dijangka tiba jam 1.00 pagi dan kami tiba di stesen tersebut kira-kira jam 9.00 malam.

Selepas medapatkan tiket, pekena dahulu apa yang patut lalu aku dan Mie pulang ke kawasan perkhemahan di Ulu Kinta. Samsul memang polisi beliau, setiap hari jumaat, beliau mesti pulang untuk menolong mak Ngahnya membuat karipap. Itu satu bagusnya Samsul kerana sampai sekarang aku masih teringat kekalutannya hendak ke stesen keretapi.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan