Isnin, 19 April 2010

Rencana di Berita Harian pada 19.4.2010





Rencana menarik mengenai Kedah yang ditulis oleh saudara Sobri Sudin bertajuk Kepimpinan Pas terajui Kedah semakin lemah. Sobri Sudin ini aku perasan adalah orang yang pernah ajak Setpol Sanusi Mohd Nor berdebat tempoh hari tetapi tidak dilayan. Ada-ada saja si Sobri ini cuba mengusik kerajaan negeri.

Tapi sayangnya kebanyakan fakta yang diberikan oleh beliau adalah tidak betul berkenaan pelaburan kerajaan negeri di Papua New Guinea dan walaupun begitu ia masih tersiar dalam ruangan akhbar perdana ini. Penulis ingin mengambil contoh berkenaan pelaburan sebuah anak syarikat di bawah PMBKed yang dikatakan sudah mengalami kerugian sedangkan syarikat tersebut belum pun memulakan perniagaan lagi. Apa yang berlaku sekarang hanyalah proses mendapatkan kelulusan dan dokumen-dokumen yang berkaitan perniagaan tersebut. Ini sudah sah satu Malaysia dan kepada pembaca akhbar Berita Harian hari ini sudah tentu menyalahkan pihak kerajaan negeri berkenaan dengan hal tersebut.

Sebenarnya fakta yang cuba dikemukakan oleh Sobri Sudin secara keseluruhan adalah tidak betul dan apabila tidak betul ia lebih menjurus kepada fitnah. Seperti apa yang berlaku tempoh hari pada hari mesyuarat terakhir bersama Yusrin, Salmi ada menyuarakan perkara berkenaan dengan kepentingan peribadi dalam hal pelaburan di Papua New Guinea tetapi setelah diminta dikemukan bukti beliau tergagap-gagap untuk berkata sehingga terdiam setelah ditengking kerana cuba menabur fitnah. Dosa besar menanti kepada pefitnah dan takutlah akan Allah.

Di sini saya ingin memaparkan semula apa yang ditulis oleh Sobri Sudin di dalam rencana terbitan 19.4.2010 berkenaan pelaburan di Papua New Guinea.

"Demikian juga pelaburan sebuah anak syarikat kerajaan negeri yang membuat perniagaan di Papua New Guinea akhirnya kecundang apabila alami kerugian. Bila ditanya,komen sinis MB Kedah,'biasalah dalam pelaburan ada untung rugi. Isu dasarnya pelaburan itu menggunakan wang rakyat, apakah tidak dibuat kajian kemungkinan akan prospek untung rugi sebelum diteruskan pelaburan berkenaan'. "Bayangkan jika kegagalan ini dialami dibawah pentadbiran BN tentulah PAS Kedah akan mencanang serata negeri dalam ceramah politik mereka dengan tokok tambah cerita penglipur lara bagi menimbulkan kebencian rakyat".

Sekarang mari kita tengok apa yang cuba disuarakan oleh saudara Sobri Sudin :

a) Anak syarikat kerajaan negeri - sebenarnya bukan anak syarikat kerajaan negeri tetapi dibawah Perbadanan Menteri Besar yang diketuai oleh saudara Yusrin Adnan.

b) Perniagaan kecundang dan alami kerugian - sebenarnya pada peringkat sekarang kita cuma membelanjakan wang untuk membiayai kos logistik, dokumen dan perhubungan dengan tuan-tuan tanah. Sebenarnya perniagaan sebenar belum lagi bermula seperti menebang balak dan menanam getah atau sawit. Jika semua sudah selesai, barulah perniagaan sebenar bermula kerana proses dokumen belum lagi selesai. Jadi di sini saudara Sobri Sudin tidak mendapat gambaran sebenar berkenaan peraturan cara pelaburan atau perniagaan di sana. Mungkin beliau mendapat daripada sumber yang sudah sedia ingin menjahanamkan syarikat milik perbadanan ini.

c) Sedangkan MB sendiri pun memberitahu bahawa pelaburan bukan perniagaan mesti ada untung dan rugi. Contoh pelaburan yang gagal di PNG seperti HCM Berhad yang beribu pejabat di Kampung Pandan, Kuala Lumpur mengalami kerugian tetapi jumlahnya tidak dapat disiarkan disini.

Pemilik kepada konsesi ini adalah Peter Koipuna sebagai Pengarah Urusan syarikat tempatan telah mempelawa pelabur dari Malaysia iaitu Aman Timber (PNG) Limited untuk menjalankan kerja-kerja pembalakan dikawasan seluas 89,000 hektar di New Britain Timur, PNG. Aman adalah gabungan daripada Abdul Manaf dan Ahmad Najib dan dengan kerjasama kedua-dua orang ini mereka menjemput HCM dibawah Dato' Hasnul untuk melakukan pelaburan disana. Memanglah baik niat mereka untuk menambah kekayaan tetapi mereka kecundang adalah disebabkan kegagalan menyediakan peralatan kerja seperti mesin penarik, lori balak dan lain-lain.

Ini baru pelaburan kecundang dimana sudah RM20juta ringgit dilaburkan, kerja pembalakan pun sudah bergerak selama 12 bulan tetapi hasil yang diperolehi kurang dari modal. Lama kelamaan keputusan pihak atasan menutup terus operasi pembalakan disana.

d) Kajian tentang untung rugi sebelum berniaga - sebelum tandatangan dimeterai, sekumpulan pakar yang terdiri dari orang-orang MB, Konsultan Pertanian dan Pembalakan dan beberapa orang lagi pakar dalam bidang tersebut telah melawat kawasan dan menyediakan laporan berkaitan dengan pelaburan disana. Setelah pulang mereka menyediakan laporan tersebut kepada Majlis Pegawai Eksukutif Negeri untuk dipertimbangkan dan secara bulat suara cadangan ini diluluskan. Jadi pihak konsultan telah memberi jaminan bahawa pelaburan ini sangat menguntungkan dan barulah dengan restu MB tanda tangan dimeterai.

Semua pergerakan didalam pelaburan di PNG adalah dibawah selian MB dan beliau tahu setiap sen itu bergerak kemana. Adakah ini baru perlaburan permulaan negeri diseberang laut mesti ada pelbagai halangan dari pihak negeri sendiri. Ada yang berniat, jika projek ini gagal akan dibuat kenduri.

Ramai yang tidak faham cara perlaburan disana, jangan kata orang luar kadang-kadang staff sendiri sering menganggap belanjawan yang pergi ke PNG adalah dianggap hutang. Hartini sendiri menyimpan kata kunci komputernya sebagai Papua New Guinea dan kata biasannya adalah banyak hutang. Disini apa yang beliau tidak faham cuba dikelirukan dengan kejahilan sendiri.

Beliau membayangkan jika usaha ini dibawah BN dan menemui kegagalan, PAS akan mengoreng cerita dan isu ini dipelusuk negeri. Gagal yang macamana? Jika tahap sekarang baru membelanja untuk memproses dokumen sudah dikatakan kerugian sedangkan perniagaan sebenar belum lagi bermula, itu dinamakan jahil dan sombong. Lain kali rujuk kepada mereka-mereka yang terbabit secara langsung didalam industri ini. Ini tidak sumber diambil daripada mereka yang sudah ada hasad untuk melingkup usaha kerajaan negeri, sudah tentu rugi,rugi saja didalam kepala mereka.

Kerajaan BN dibawah pemerintahan Pak Syed dahulu pernah dipelawa melakukan pelaburan disana tetapi senyap begitu sahaja kerana takut rugi. Lebih rela mengagihkan hasil dalam negeri sesama kekawan dan membiarkan hutan teruk diperkosa. Bayangkan jika dahulu premium hanya dibayar antara RM500.00 hingga RM1,000.00 untuk satu hektar berbanding dengan nilai sekarang sekurang-kurangnya RM16,000.00 sehektar. Itulah kejayaan pemerintah sekarang dengan sebelumnya.

Dirasakan tiada apa yang patut dibanggakan dengan kerajaan negeri terdahulu kerana tidak melabur diluar. Ini kerana tiada keyakinan untuk mengembangkan sayap dan mungkin tidak berani untuk melabur diluar. Lihat apa yang terjadi dengan J-Corp, melabur di PNG dengan perladangan sawit disalah sebuah wilayah yang subur dengan pertanian. Sekarang syarikat tersebut 'New Britain Palm Oil Limited' adalah salah sebuah syarikat yang terbesar menyumbangkan pendapatan kepada Kumpulan Kulim dan sudah menjadi pengeluar minyak sawit terbesar di Pasifik Selatan. Siapa yang tidak bangga dengan prestasi syarikat dari Malaysia tersebut. Sebut saja Kulim, orang sana akan mengangkat ibu jari keatas.

Bab canang mencanang ni kerja orang politik dan mereka tahu hujung pangkalnya jika mencanangkan apa yang sepatutnya. Biarlah orang politik membuat kerja mereka kerana mereka telah dilantik untuk bercakap bagi pihak kita dan kita perlu bertanggungjawab apa yang akan diutarakan kepada umum. Sebelum berakhir, eloklah Sobri Sudin merujuk kepada saya terlebih dahulu tentang isikandung cerita pelaburan negeri di PNG sebelum menyiarkan didalam akhbar kerana saya amat kasihankan beliau yang terlalu daif berkenaan dengan fakta sebenar mengenai Papua New Guinea.

1 ulasan:

  1. Gila panjang punya ulasan. Tunggu aku ada masa nanti baru nak baca dan bagi komen.

    BalasPadam