Jumaat, 26 Februari 2010

Kekalahan pertama di Jitra


Purnama Gemilang telah mengadakan perlawanan persahabatan dengan pasukan Pilihan Jitra All Star yang mana diwakili oleh 5 orang pemain Piala Emas Raja-Raja Kedah. Didalam perlawanan tersebut Purnama Gemilang telah tewas dengan jaringan agak besar jugala iaitu 3-0 dengan dibariskan sebahagian pemain simpanan seramai 6 orang. Jadi kekalahan tersebut adalah bukan kekalahan sebenar tetapi hanyalah tewas sementara.

Jika diperhatikan, pihak pengurusan telah membariskan ramai pemain-pemain simpanan dan pihak lawan pula diwakili oleh pemain berpengalaman dan dari sini mereka dapat belajar dari kekalahan tersebut. Contohnya dari segi gaya hantaran bola kepada rakan, cara mengerakkan bola keatas dan bagaimana mengendurkan serangan lawan dan sebagainya.

Saya sangat kagum dengan keputusan tersebut dimana penjaga gol Purnama Gemilang dapat belajar dan perbaiki kelemahannya. Disini beliau bolehlah memberi arahan kepada rakan diatas bagaimana mengunci serangan pihak lawan kerana beliau adalah orang terakhir yang nampak dimana ada kebocoran atau kealpaan rakan. Penjaga gol bolehlah meneriak keatas dan memberi teguran kepada rakan.

Kesimpulannya, banyakkan perlawanan persahabatan selepas musim liga ini bagi menanam keyakinan pemain sendiri dan selamat berjaya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan