Selasa, 10 November 2009

Menjelang hari raya aidil adha...27.11.2009


Pejam celik pejam celik, lagi 17 hari kita akan menyambut hari raya haji dan sekarang musim bakal-bakal haji berangkat ke Mekah. Hari ini, mak chaq bersama kak jah ke Kelana Jaya dan tepat jam 3 pagi, mereka akan berangkat ke Mekah.

Tetapi kali ini suasana tersebut agak kelam kabut dan tidak teratur kerana keputusan disaat akhir mengwjut para jemaah haji dimana panggilan ke mekah dibuat secara panggilan telepon. Ini kerana banyak jemaah yang terpilih terdahulu telah menolak disebabkan oleh penyakit selsema babi jadi kekosongan itu diisi oleh jemaah disenarai simpanan. Apa pun syukur kerana hajat mereka dimakbulkan Allah dan peluang ini tidak tahu bila akan diperolehi semula.

Sebelum berangkat, abang mat telah mengetuai upacara restu perjalanan dengan membaca beberapa ayat alquran, doa dan azan dalam suasana agak sedih dan tenang sehingga beliau sendiri menangis tetapi masih dapat dikawal. Kemudian kenderaan yang membawa jemaah haji pun bergerak meniggalkan rumah dan terus hilang dari pandangan.

Beberapa jam selepas itu, aku mendapat berita bahawa pasangan penghulu masjid zahir, iaitu abang mat dan kak na dapat berangkat sekali dimana sebelum ini hanya abang mat saja yang boleh dan dalam keadaan kelam kabut mereka membuat persediaan seperti membuat pasport, cucuk lah dan lain2 berkaitan dengan urusan perjalanan.

Petang tadi suasana tersebut reda dengan keadaan kembali tenang dan kini cuma menunggu tarikh berangkat sahaja.

Aku terus ke tempat kerja selepas menghantar emak ke rumah dan tiba di bank terus berjumpa dengan Shida untuk mengambil salinan TT dan resit pembayaran cek untuk diberi kepada Haji Alias.

Petang selepas waktu pejabat aku ke kangar bersama Que, tujuan hanya untuk mengambil kunci rumah dan pekena cendoi di Fatin Corner. Dalam perjalanan banyak perkara kami bercerita dan banyak menyentuh hal-hal kerja dan aku faham kedudukan selepas dicerita oleh Que dan isi ceritanya akan aku ulas kemudian.

Sampai di kangar, aku panggil Pak Ya, Otai Kangar dan sambil minum dan cerita-cerita berkenaan kerjaya beliau terbaru seperti jurulatih takraw negeri dan guru koperasi sekolah selain tugas hakikinya sebagai pengajar.

Banyak berkisar pasal displin pelajar hari ini yang nampak sudah menjadi kelam kabut dan terkeluar dari landasan. Harapa-harap pihak yang bertanggungjawab dapat memperbetulkan keadaan tersebut.

Jam 6.45 aku ke km 2, jalan kepala bukit untuk menghantar que dan singgah dimasjid syed alwi untuk solat magrib dan terus tiba dirumah jam 9.00 malam.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan