Jumaat, 13 November 2009

Haji Mohd Asri bin Haji Abdul Majid (HMABHAM)


Salah seorang sahabat yang aku kenal sejak kecil bermula 1980 di Guar Chempedak dimana bermula sejak mengenali sukan sepak takraw kemudian berjumpa lagi di final bolasepak antara sekolah di daerah Yan, badminton dan sepak takraw.

Dulu disekolah beliau gemar menambah MABHAM, tetapi setelah pulang menunaikan ibadat haji, aku hanya tambah H dihadapan. Kami sama-sama mewakili daerah Yan dalam acara bolasepak, olahraga dan sepaktakraw ke peringkat negeri dan yang agak berjaya sikit ialah mara ke final acara 4X400m di Stadium Darul Aman.

Difinal acara 400m peringkat daerah yang diadakan di SMK Guar Chempedak pada tahun 1981, beliau berada dibelakang aku sebagai pemenang pingat emas dan kami sama-sama terpilih wakil daerah ke peringkat negeri. Pendek kata kemana aku pergi, mesti Asri bersama. Dan sejak itu kami saling bersahabat hingga kini.

Tahun berikutnya, 1982 seminggu aku tiba di SMK Ibrahim, beliau bersama-sama group rancangan khas seramai lebih 70 orang pun tiba di Ibrahim. Rancangan Khas ialah satu kumpulan pelajar-pelajar sekolah rendah yang mendapat keputusan cemerlang dalam Peperiksaan Penilaian Darjah Lima (kini diganti dengan UPSR) tetapi tidak mendapat tempat kesekolah asrama penuh. Kumpulan ini ditawarkan dengan biasiswa kecil perseketuan sebanyak RM25.00 sebulan dan melanjutkan pelajaran kesekolah-sekolah perdana seperti SMK Ibrahim, Kolej Sultan Abdul Hamid, SMK Badlishah, SMK Sultanah Asma, Sultanah Bahiyah, SMK Khir Johari dan SMK Che Tom.

Tetapi seramai 70 orang pelajar dari luar bandar seperti Baling, Merbuk, Terap, Pendang, Tg. Dawai, Yan, Sg. Yan, Pokok Tai, Gurun, Simpor, Kota Kuala Muda, Bukit Meriam, Tikam Batu dan mana-mana lagi kampung semuanya mendaftar disana asrama Ibrahim.

Kini hampir kesemua bekas-bekas pelajar masih lagi kami berhubung dengan diadakan majlis alumni yang pertama ditahun 2004 dan seramai 30 orang telah hadir dan dari situ dapatlah berita-berita terkini yang lain.

Selepas mendaftar, maka kami diperkenalkan kepada penghuni asrama seramai hampir 400 orang seminggu yang dinamakan minggu orientasi - iaitu minggu kena buli dan macam-macam taksiran mengikut pengalaman masing-masing.

Ada yang kena menyanyi, menari, basuh baju, buat kerja sekolah senior seperti melukis dan yang paling dasyat kena dera fizikal.

Dera fizikal ialah sentuhan yang dikenakan keatas pelajar baru secara kasar dan lembut. Kena dera ini bermacam-macam seperti kena tekan tubi, ketuk ketampi, helicopter dan merangkat bawah katil serta berenang atas lantai. Ada juga yang kena penendang, tampar, tumbuk dan karate. Minggu tersebut, kami juga kena buat persembahan dan macam-macam. Dan yang paling tidak tahan kamar kami disebelah kamar tingkatan 5, jadi selama setahunlah kami didera.

Asri, paling kuat melawan dengan senior, dia bukan peduli sapa, silap kena buli pasti sipembuli itu kena balik dengan dia. Ramai juga senior tengok dia macam nak makan dia tapi ilmu mengelak dia ini sangat tinggi dan paling hebat rajin hilang waktu bersantai. Ke mana dia pergi?

Sekali lagi kami duduk sekamar yang dinamakan "Danau Biru" aku pun kurang mengerti dan faham kenapa dinamakan seperti itu dan jawapan dia pasti dapat dijawab oleh Radzi Yusuf - pengawas kamar.

Dalam kamar (dorm) kami itu terdiri dari 20 orang dimana katil dua tingkat sebanyak 10 sebaris dan aku tinggal bersama Marzuki dari Permatang Tok Dik, Kulim, rakan sepasukan bolasepak MSS Kedah tahun 1981. Bersama-sama aku ialah Azizi, Khalid, Jeffri, Sukria, Sabaruddin, Juzaini Mat Sin (Aruah) dan Marzuki yang masuk seminggu lebih awal dari peserta rancangan khas.

Lepas tu riuhla kamar kami yang tadi sunyi dan menerima rakan-rakan baru dari merata tempat diseluruh Kedah. Aku dilantik sebagai Ketua Dorm diamanah menjadi kebersihan dan disiplin penghuninya.

Banyak lagi kenangan di Danau Biru ini akan disiarkan bersama-sama keluaran akan datang dan diminta anda semua bersabar.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan