Sabtu, 14 November 2009

Danau Biru















Gambar ini diambil ketika kami mengadakan majlis reunion bekas-bekas penghuni asrama SMI dari tahun 1982-1986 di hadapan kedai Asri.

Sebahagian sahaja yang dapat hadir kerana itulah permulaan setelah lama tidak berjumpa dan bila jumpa balik macam-macam karenah dan perangai serta cerita yang dah lama bersarang terungkai.

Terima kepada Zailani Abdul, Zarudi Ishak, Zul Lepek, Asri dan Zaki kerana usaha merekalah maka majlis ini dapat diadakan.

Okay berbalik kepada Danau Biru, sebenarnya bukanlah sebuah tasik tetapi dorm atau kamar yang kami tinggal diasrama. Ini kerana setiap tahun menjelang malam Asmi, pertandingan kamar terbaik akan diadakan dan penyertaan wajib kesemua kamar diasrama. Jadi masing-masing membari nama kamar mengikut citarasa masing-masing dengan harapan beroleh kemenangan. Jadi kami memilih nama tersebut, konon-kononnya akan menanglah tetapi hampeh tak pernah menang pun tapi apa yang kami dapat ialah dorm yang bersih dan teratur.

Macamana tak bersih dan teratur kerana peraturan dorm sendiri seperti pemeriksaan dorm sebanyak 4 kali sehari seperti waktu pagi sebelum turun main, sebelum pergi sekolah, sebelum kelas prep dan sebelum tidur.

Cara pemeriksaan (inspection) akan dilakukan oleh pengawas dorm. Kami akan beratur dan berdiri didepan katil masing-masing dan pengawas akan mula memeriksa cadar, bantal, susunan kasut, ampaian baju, almari dan lantai dan siapa yang bersalah maka hukuman sedia menanti seperti ketuk ketampi, tekan tubi dan berlari keliling bangunan.

Tetapi sebenarnya hukuman itulah yang mendewasakan kami dan amat disiplin seolah-olah kami berada dikem tenteta kerana kebanyakkan arahan adalah didalam bahasa inggeris. Aku dulu yang berasal dari kampung yang tidak pernah mengenal perkataan inggeris sudah hampir mahir apabila tinggal diasrama.

Rutin harian adalah seperti berikut apabila pagi sebelum subuh, kami semua wajib bangun dan hendaklah pergi kesurau untun solat subuh selepas itu mandi dan inspection sebelum kedewan makan selepas itu turun bersukan. Selepas tamat waktu sukan kami kekelas prep (bacaan) hingga jam 12.00 tengahari . Selepas itu loceng makan tengahari dibunyikan dan semua kedewan dan terus kesekolah untuk pelajar petang hinggalah jam 6.30 petang baru kembali keasrama. Balik bilik, mandi dan kedewan makan, solat magrib dan terus kekelas dan tamat kelas pualgn kekamar dan tidur dan begitulah aktiviti setiap hari.

Sebenarnya segala jadual diasrama memang nampak teratur dan kemas serta seronok tetapi ruang-ruang dicelah-celah masa yang terluang itulah sebenarnya terisi dengan aktiviti diluar jangkaan.

Dan masa yang terluang tersebut yang akan diisi dengan aktiviti luar jangkaan akan disambungkan pada episod akan datang kerana pengisian tersebut perlu dihujahkan secara terperinci serta menarik.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan