Khamis, 19 November 2009

Guru pertama dan rakan-rakan permulaan












Sejak mula masuk sekolah pada 1976, sejak itu aku keluar dari kepompong, yakni kampung Titi Bom. Nama kampung ini sebenarnya unik kerana ia diambil sempena kesan pengeboman askar Jepun keatas jambatan keretapi yang terletak didalam kawasan kampung tersebut pada zaman perang dunia kedua.

Jadi bermakna kampung tersebut telah dibuka lebih 100 tahun oleh keturunan Hj. Daud yang berasal dari selatan siam. Berdasarkan pemilikan tanah dikampung tersebut sebahagian besar oleh keturunan mereka, tidak syak lagi bahawa keluarga tersebut adalah peneroka kampung tersebut.

Boleh dikatakan hampir penduduk kampung tersebut adalah petani seperti pesawah, penoreh getah, pekebun sayur dan sebilangan kecil bekerja dengan kerajaan. Itu waktu aku masih disekolah rendah tetapi selepas itu keadaan setelah aku kembali semula pada tahun ini (2009) sewaktu menziarahi aruah Che Lang meninggal.

Hari pertama aku disekolah rendah iaitu Sekolah Kebangsaan Guar Chempedak aku ditempatkan di kelas IK. Bersama-sama aku waktu itu ialah Khairul Fitri, Mat Ajet, Rofat, Zaidi, Jamil, Rosita, Rodziah, Zainol, Sabarudin, Norhazita, Sharifah, Suzana, Wan dan Cikgu Hajjah Rafeah binti Shuhada yakni guru kelas.

Aku minta maafla kerana ada beberapa yang terus tenggelam dalam ingatan aku dan sesiapa yang melihat foto ini, diminta perkenalkan sekali lagi diri anda.

Jutaan terima kasih diucapkan kepada cikgu-cikga seperti cikgu hajjah, cikgu shamsiah yang begitu tekun membolehkan aku membaca hingga kini. Begitu gigihnya cikgu-cikgu kami mengajar sehingga akhir tahun, barulah dapat aku membaca, menulis dan mengira. Aku sendiri pun tidak berapa ingat peristiwa-peristiwa semasa darjah satu tetapi terbayangla sedikit demi sedikit seperti berlari dipadang bola, duit hilang dan sebagainya.

Semasa hari guru pada 16 Mei 1976, setiap kelas mengambil bahagian dan kami kena berlari 60m dan hadiah hanya 3 dan aku berjaya memiliki hadiah coklat sebanyak 3 bungkus kerana memenangi tempat pertama dan hadiah tersebut aku bagi pada kakak aku sebagai tanda terima kasih. Tiada peristiwa menarik dapat ku paparkan disini cuma apa yang aku ingat pada akhir tahun aku mendapat tempat pertama dalam periksa dan diberi hadiah sepasang kasut sekolah dan dinaikkan ke kelas 2M (ranking pertama dalam aliran).

Hari pertama dikelas baru maka aku bertemu rakan-rakan baru. Sengaja aku masukan gambar ini kerana itulah satu-satunya koleksi yang aku ada untuk tatapan rakan-rakan sekelian.

Tahun 1977, darjah dua merah bersama-sama aku ialah nasir rahman, sannan khan, nasir che tam, shidi ramli, yasir, zailani, ghani, zakir, fauzi shafie (masuk darjah 4), anuar ahmad, habib karim, fauzi hamid, halim johan, shukri mahmud dan nasir batu 18.

Itu budak-budak lelaki sementara, perempuan pula terdiri dari nora, yati roslizan, zuhaida, rosita rodziah, asma x2, awanis, rohana rahman dan rohana jamaluddin, suria, azizah,nurshidi, nurjahan, shimah,nurhazita non, ana kassim, hamidah, sobihah, rodziah majid, salwana dan aku minta maaf mana-mana nama yang aku lupa tu, sila perkenalkan diri sekali lagi.

Gambar tersebut bersama dengan cikgu Fatimah, guru kelas yang mengajar bahasa inggeris. Dek kerana garangnya cikgu timah, maka aku yang tergagap-gagap baca dalam bahasa inggeris, terus jadi lancar. Sebenarnya cikgu timah ni jadi guru kelas sejak darjah 4 dan alangkah manisnya jika dapat berkumpul semula bersama mereka. Harap-harap cikgu-cikgu aku ini terbaca atau ternampak tulisan ini turut dijemput kemajlis tersebut.

Semasa darjah dua pun begitu tidak banyak sangat peristiwa yang menarik dan apa yang aku ingat cuma sekolah disebelah petang dan aku dikejar kera sewaktu kesekolah. Dan sebelum masuk kelas, baju kami basah kerana peluh bermain bola dipadang dan paling genting kemarau di Kedah pada tahun tersebut hingga air paip kering. Tetapi mujurlah emak Nurasma Hamid menyediakan air untuk kami minum itu pun atas usaha mereka sendiri.

Memang perit kemarau pada tahun tersebut hinggakan empangan pedu dan muda kering dan sumber air hanya dari perigi dan sungai sahaja. Tetapi kami dikampung turut merasai kesan dari kemarau dimana sir telaga pun hampir kering tetapi masih boleh selamat lagi.

1978, aku masih kekal dikelas merah dan masih aku ingat kami didenda berlari keliling gelangang bola keranjang kerana bermain bola sebelum kelas petang bermula dengan cikgu faridah. Cikgu faridah ini suka berfesyen dan hari-hari kami didendang oleh koleksi pakaian kebayanya dan dikhabarkan sekolah terakhir beliau mengajar ialah disekolah haji hassan hitam, simpat empat kangkong dan mungkin pencen disana. Jika cikgu faridah membacan tulisan ini, beliau turut dijemput kemajlis tersebut.

Akhir tahun ada peperiksaan penilaian darjah 3 dan sehingga hari ini kami tidak mengetahui keputusannya dan ia terus menjadi misteri sampai bila-bila.

Darjah 4M iaitu pada tahun 1979, tahun gemilang sekolah kerana pertama kali jadi johan daerah dalam acara bolasepak dan olahraga. Pada tahun tersebut, pimpinan cikgu baharom majid (aruah) berjaya membawa pasukan sekolah menjuarai bolasepak hingga menjadi johan MSSKedah dan antara pemain terpilih mewakili negeri ialah Elias Hashim, Rozaidi Hussin, Anizam Yahaya dan beberapa pemain lagi.

Darjah 5M, kesemua murid-murid pada tahun tersebut dapat dilihat didalam gambar kelas yang tertera diatas bersama dengan cikgu fatimah dan tahun tersebut kami mengambil peperiksaan penilaian darjah 5 (seperti UPSR) dan menentukan siapa layak keasrama penuh. Seingat aku hanya Sannan saja yang keasrama penuh iaitu Tuanku Syed Putra, Kangar dan yang lain semua ke Sultanah Asma, Kolej Sultan Abdul Hamid, Ibrahim, Maktab Mahmud, Sultanah Bahiyah dan Guar Chempedak. Antara yang ditawarkan adalah peserta rancangan khas dan tawaran khas.

Darjah 6 Merah, tahun berbulan madu sepanjang tahun. Boleh dikatakan aku hampir setiap hari keluar dari sekolah kerana menghadiri latihan sukan dan perlawanan. Bermula sejak januari hingga ogos. Dan rakan-rakan yang lain turut bersama-sama aku berlatih bolasepak, sepak takraw, badminton, olahraga dan bola keranjang termasuklah olahraga. Kami sekelas menguasi semua permainan ini cuma sesetengah saja diberi peluang kepada pelajar dari kelas lain.

Masa tersebut buku tidak pernah disentuh lagi dan cuma bermain sepanjang tahun hingga cuti penggal terakhir persekolahan.

Ikuti sambungan kisah semasa darjah enam merah.........................................

Tiada ulasan:

Catat Ulasan