Khamis, 20 Mei 2010

Latah dari Jayjay...........Jeslabu

Latah 1
Kelmarin aku lepak2, saja tengok berita tv3.. bila dah nak muncul bab politik aku sepatutnya kaleh tengok discovery channel, tapi sebab belum betul2 bab politik aku tengok jer perasmian hari belia oleh PM.. bla bla bla.. yang aku tertarik kemudiannya Najib umumkan peruntukan untuk belia..
"10 juta.. saya bagi, .. untuk pembangunan belia.."
aku tak pertikaikan peruntukan 10 juta yg gomen nak bagi.. tak kisah, mungkin dah masuk dalam planning.. tapi yang meloyakan aku adalah ayat
"10 juta.. saya bagi.."
terus aku spontan cakap sorang2.. 'banyak la duit hang nak bagi 10 juta!!.. kaya la PM Malaysia boleh bagi 10 juta utk belia.."
Adakah pemimpin kita sekarang sudah menganggap wang Kerajaan atau wang pembayar cukai sebagai duit mereka sendiri? Aku faham maksud sebenar, dia sbg org paling berkuasa di Malaysia telah MELULUSKAN peruntukan 10 juta.. tapi apa yg keluar dari mulut adalah penting kerana ianya mencerminkan hati..
walaupun mungkin ada yg menganggap latah aku remeh-temeh tapi pada pemimpin masa depan sayugia sama2 kita beringat itu bukan wang kita.. itu wang rakyat.. sekurang2nya sebutlah "Kerajaan meluluskan peruntukan 10 juta...." atau..kalau nak lagi clear "Kerajaan akan memperuntukkan 10 juta daripada wang pembayar cukai..."
Latah 2
Sempena Hari Guru : 20,000 guru dapat hadiah kenaikan pangkat.. ha ha ha.. itu retorik sahaja..ada 400,000 orang guru dan tahun ini 20,000 dah cukup haul dan nisab utk bergerak dari 41 ke 44, 44 ke 48, 48 ke 52, 52 ke 54 dan segelintir 54 ke Jusa C.. utk makluman dari gred 41 ke gred 44 kena tunggu 10 tahun servis.. 10 tahun lagi baru masuk zon 48 pulak.. golongan guru tidak lah bernasib sebegitu baik seperti pegawai PTD yg hanya mengambil masa 3 tahun utk bergerak dari gred 41 ke 44 dan seterusnya..

Walaubagaimanapun syukur Alhamdulillah kerja gomen macam mana keadaan ekonomi pun tetap tak rebah menyungkur ke bumi.. cumanya ada org kata untung golongan guru dapat hadiah.. itu bukan hadiah tapi kalau nak kata hak nanti orang pertikai pulak.. senang cakap dah sampai masa, cukup tempoh servis memang la dapat.. kalau tak jadi cikgu pun kerja gomen lain akan dapat juga..hehe.. Yang istimewa tahun ni semua guru dapat penyapu sempena hari guru untuk gotong royong bersihkan sekolah.. Alhamdulillah. . besar ganjarannya di akhirat..
sekadar latah Jesslabu.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan