Ahad, 20 Februari 2011

Cabaran Untuk Tahun 2011

Perpatah lama ada mengatakan sekali air bah, sekali pantai berubah. Itu kata orang tua dan memang secara kebetulan pun perubahan ini turut melanda penulis. Rasanya baru sangat pulang pada pertengahan bulan Disember yang lalu dan pertengahan Januari 2011, kembali semula ke Papua New Guinea. Alah bisa tegal biasa, tempat jatuh lagi dikenang inikan pula ......................

Sejak menjejak kaki kesini, tugasan yang sedia menanti adalah satu cabaran yang amat sukar ditolak dimana sejak November tahun lalu, operasi pembalakan baru bermula dan segala kesulitan dan cabaran menanti dan bakal dilalui dalam masa terdekat nanti.

Agak lama menanti khabar berita dari Sg. Petani entah ia atau tidak tidak diketahui dan menurut perjanjian dengan pihak terbabit, tinggal lagi sebelas bulan untuk diikuti dan jika terlepas tempoh tersebut, bakal leburlah perlaburan yang sudah ditanam sebelum ini. Ini adalah kerana sudah tiga syarikat dari Malaysia telah pulang dengan bebanan kerugian seperti sebuah dari Kg. Pandan, Bandar Pusat Damansara, Alor Setar. Apa gunanya berilmu tinggi dengan segala kepandaian dan bergulung-gulung sijil yang dibawa tetapi gagal. Bukan gagal kerana apa, puncanya adalah keegoan diri sendiri.

Perpatah melayu ada berkata, lain padang, lain belalang begitu juga cara perlaburan disini adalah tidak sama sekali dengan cara di Malaysia. Jika di Malaysia, jika sudah jumpa Pak Menteri dan mendapat kelulusan, makanya itulah duit kita tetapi tidak disini dimana caranya adalah terbalik.
Kebanyakkan syarikat bumiputera dari Malaysia kesini terlalu sombong dan angkuh kononnya sudah kenal pembesar-pembesar disini kecualilah wakil rakyat parlimen dari kawasan pelaburan. Nasihat dan tunjuk ajar dari pekerja bawahan langsung tidak diendahkan sehinggalah ditimpa kesulitan, baru mengaku akan kebenarannya.

Bukan apa sekadar ingin mengingatkan tetapi apalah daya sekadar kancil hendak menolah sang gajah, sudah tentu tidak berganjak jawabnya.

Ada lagi beberapa contoh tumbangnya syarikat bumiputera disini, seperti syarikat dari Melaka suatu ketika dahulu, kononnya sudah mendapat kelulusan diperingkat nasional, apabila tiba ditapak projek, dihalaunya oleh pemilik-pemilik tanah dan disitu siapa yang rugi. Tepuk dada tanya selera. Kesian pada diri sendiri, syarikat dan duit pemegang saham dan lebih teruk lagi duit rakyat jika syarikat itu adalah milik kerajaan negeri.

Kejadian terbaru yang berlaku kepada MAS Incorporated adalah satu contoh yang sangat memalukan dimana segala perbelanjaan sudah mencecah jutaan ringgit tetapi perjanjian ditarik balik oleh pihak tuan tanah. Kenapa jadi sampai begitu sekali?

Sehingga hari ini jika ditanya, berapakah perbelanjaan yang sudah dihabiskan untuk projek ini, sudah tentu disebut angka yang dimasukkan kedalam bank disini sahaja, tetapi jika dihitung betul-betul adalah lebih daripada itu. Jika sekadar untuk mendapatkan perjanjian MOU, jumlahnya tidak sampai RM200,000.00 tetapi yang menjadi mahal adalah kerana melalui oran tengah. Terbaru kadar upah orang tengah ada yang mengapai harga RM2juta dan itu pun belum mendapat FCA dan kerugian yang ditanggung oleh syarikat milik GLC sepatutnya dikira sekali.

Kekadang kita terlalu mempercayai orang tetapi tanpa kita sedari apa pangkat sekali pun orang itu, bila bermain dengan duit, kekadang mencabar keimanan seseorang terutamanya jika bernafsu besar. Menggunakan duit orang untuk kepentingan diri sendiri adalah sangat memalukan. Terdapat berbagai lakonan dan penipuan serta permainan politik didalamnya. Apa gunanya kesini lagi jika perlaburan mula sudah mencecah jutaan ringgit hilang dan mereka-mereka yang menanti untuk melahap bahagian itu sedang menanti.

Tidak serikkah dengan pengalaman pertama dan jika bukan duit sendiri pun haruslah ingat cukai orang ramai terutamanya rakyat negeri Kedah. Bukan beerti menghalau jika ingin dicuba kali keduanya tetapi seriklah pada pengajaran yang pertama.

Ayuh bangun kembali anakku jangan kecewa lagi................hulurlah tangan jika perlu bantuan tapi bukan free, kena bayaq ooooooooooooooooooooo

Tiada ulasan:

Catat Ulasan